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CAT-SL: innovative system for Sign Language teaching

The research unit took part of an international event on the 13th of January, to present the CAT-SL interactive system for teaching sign languages. This presentation session was a success for all the ones involved. The event, open to the public, was translated in Portuguese, Dutch and Greek sign languages.

The aim was to learn about the objectives and partners of the project and watch a demonstration of the current state of research results. CAT-SL aggregates research results from different european partners, like the Polytechnic Institute of Porto, in the areas of 3D animation, machine learning, computer vision and linguistics, since 2020.

The participation was promoted in the Polytechnic Institute of Porto newsletter, to be accessed here. For more information about the project, please click here.

VRNURSE4KIDS: Kick-off meeting

The VRNURSE4KIDS project – Preparing students Nursing for future healthcare: Virtual reality in paediatric settings – involves four European higher education institutions (three nursing departments and one department of technology) and one company specialised in the use of Virtual Reality (VR) as digital sedation.

The Polytechnic Institute of Porto is one of the partners. With local coordination of three GILT researchers, the project will run until 2024 and the kick-off meeting will take place in the upcoming 2nd and 3rd of February, in Belgium, to initiate the respective work plan. The aim is to ensure that Nursing educators take the lead in integration of innovative health care technologies in Nursing curricula.

For more information about the project, please click here.

Boletim Informativo: Departamento de Engenharia Informática

Já se encontra disponível o Boletim Informativo do Departamento de Engenharia Informática, que avalia objetivos alcançados e atividades desenvolvidas.

Ao nível das oportunidades de investigação e parcerias internacionais para a investigação e desenvolvimento, foi destacada a Unidade de Investigação GILT. A Unidade foca-se na promoção da educação, inovação e inclusão, e em destaque encontram-se os projetos ICHT, ICT-INOV, DICYSTECH e ATHENA.  O boletim reforça ainda a qualidade do projeto Virtual Sign, um “assistente virtual” que traduz texto para língua gestual portuguesa e que recentemente se tornou bastante importante na inclusão da comunidade surda nos Municípios Nacionais.

Esta e outra informação relevante poderá ser consultada em anexo.

 

HEALING: Training of Trainers Workshop

Between the 15th and 19th of November, the European partners working in the HEALING project met in Universidade Católica Portuguesa, in Portugal, to share their knowledge and experience on Arts Therapy Education through training workshops.

As for the project, the aim is to support health services to improve long-term quality of life, by stabilizing degenerative diseases, for example, but also to support and enhance mental health treatment. The intention is to use art-based therapeutic activities to work with mental health patients, long-term conditions patients, refugees, orphans, or elderly in homecare.

To achieve this goal, the requirement is that partners develop a multidisciplinary diploma in Art therapy in Health Education. This will enhance education and it will be possible for professionals to work with arts as part of their therapeutic work.

For more information about the project, please click here.

Vaga para Bolsa de Investigação

Encontra-se aberto concurso para a atribuição de 1 Bolsa de Investigação para Licenciados, no âmbito do projecto ICHT, Refª POCI-01-0247-FEDER-69949, da Unidade de Investigação GILT – Games, Interaction & Learning Technologies do Instituto Superior de Engenharia do Porto (ISEP), financiado pelo Fundo Europeu de Desenvolvimento Regional (FEDER), através do COMPETE2020 – Programa Operacional Competitividade e Internacionalização (POCI), nas seguintes condições:

 

1. ÁREA CIENTÍFICA

Engenharia Informática, Engenharia Eletrotécnica ou afim

 

2. REQUISITOS DE ADMISSÃO

Licenciatura em Engenharia Informática, Engenharia Eletrotécnica ou afim

 

3. DURAÇÃO

A bolsa terá a duração de 6 meses, com início previsto em janeiro de 2022, sendo eventualmente renovável de acordo com os objetivos do projeto e o seu orçamento, até ao final do projeto, a decorrer em regime de exclusividade, conforme regulamento de formação avançada de recursos humanos da Fundação para a Ciência e Tecnologia e do ISEP.

 

4. OBJETO DE ATIVIDADE / PLANO DE TRABALHOS

A atividade pretende contribuir para melhorar a inclusão social e promover o turismo inclusivo. Iremos investigar e desenvolver uma plataforma automática para promover a comunicação fluida bilingue, recorrendo a dispositivos fixos e móveis. Iremos promover a comunicação eficiente e a literacia digital, explorando interfaces bilingues e jogos.

O bolseiro irá:

a) Compreender, analisar e desenvolver plataformas de comunicação.

b) Conceber e aplicar processos de Interação Homem-Máquina

c) Analisar, desenhar, implementar e avaliar processos de tradução automática e jogos

d) Analisar, avaliar e disseminar os resultados de investigação.

 

5. LEGISLAÇÃO E REGULAMENTAÇÃO APLICÁVEL

Estatuto do Bolseiro de Investigação, aprovado pela Lei n.º 40/2004, de 18 de agosto; Regulamento de Bolsas de Investigação da Fundação para a Ciência e Tecnologia, aprovado pelo Regulamento n.º 950/2019, publicado na 2.ªsérie- Parte C, do Diário da República, de 16 de dezembro de 2019 e Regulamento de Bolsas de Investigação do ISEP, todos nas suas redações atuais.

 

6. ORIENTAÇÃO CIENTÍFICA E LOCAL DE TRABALHO

O trabalho será desenvolvido no ISEP – Games Interaction and Learning Technologies, sob a orientação científica do Professor(a)/Doutor(a) Paula Escudeiro.

 

7. SUBSÍDIO DE MANUTENÇÃO MENSAL

Valor mensal da bolsa: 835,98 €, pago por transferência bancária (de acordo com tabela de valores da FCT: http://www.fct.pt/apoios/bolsas/valores.phtml.pt), suportada através do PAD n.º C50917.

 

8. MÉTODOS DE SELEÇÃO E COMPOSIÇÃO DO JÚRI

A avaliação dos candidatos terá em conta três componentes igualmente ponderadas: a classificação obtida no curso superior; experiência anterior em projetos científicos/académicos ou trabalhos profissionais e a avaliação do candidato tendo em conta uma entrevista que lhe será realizada (todos ponderados numa escala de 0 a 20).

Após a análise das candidaturas e a avaliação dos candidatos segundo as componentes em causa, os candidatos serão seriados em ordem decrescente de pontuações. Em caso de igualdade o desempate terá como base o maior valor obtido na entrevista. Caso o empate permaneça, o fator de desempate será a classificação obtida no curso superior. Se o empate ainda permanecer, o júri efetuará uma votação onde todos os elementos do júri votem, cabendo ao Presidente do Júri o voto de qualidade em caso de nova igualdade.

O júri responsável pelo processo de seleção será constituído por:

Professor(a) Doutor(a), Paula Escudeiro (responsável do projeto pelo ISEP) (Presidente);

Professor(a) Doutor(a), Ana Barata (Vogal);

Professor(a) Doutor(a), Nuno Filipe Escudeiro (Vogal),

e como membro suplente Professora Doutora Isabel Azevedo (Vogal suplente).

 

9. FORMA DE APRESENTAÇÃO DE CANDIDATURAS

As candidaturas devem ser formalizadas, OBRIGATORIAMENTE, por correio eletrónico enviado para pmo@isep.ipp.pt , através do envio dos seguintes documentos:

– Curriculum Vitae;

– Certificado de habilitações / Documento comprovativo da titularidade do grau académico e diploma, do respetivo reconhecimento quando tenha sido atribuído por instituições de ensino superior estrangeiras ou documento comprovativo do pedido de reconhecimento;

– Comprovativo de inscrição em ciclos de estudo conferentes ou não conferentes de grau académico;

– Outros documentos comprovativos considerados relevantes.

Caso a habilitação tenha sido conferida por instituição de ensino superior estrangeira, a mesma tem de obedecer ao disposto no Decreto-Lei n.º 66/2018, de 16 de agosto, devendo quaisquer formalidades aí estabelecidas estar cumpridas até ao ato de contratação.

 

10.PRAZO DE APRESENTAÇÃO DE CANDIDATURAS

A receção de candidaturas decorre entre 26 de novembro a 13 de dezembro de 2021.

 

11.FORMA DE PUBLICITAÇÃO/NOTIFICAÇÃO DOS RESULTADOS

Os resultados da avaliação serão divulgados através de email, para o endereço de correio eletrónico indicado no processo de candidatura.

 

12.PROCEDIMENTOS DE RECLAMAÇÃO E RECURSO

Caso o resultado seja desfavorável os candidatos têm um prazo de 10 dias úteis, após a divulgação dos resultados da avaliação de candidaturas, para se pronunciarem, querendo, em sede de audiência prévia de interessados, nos termos previstos no Código de procedimento Administrativo.

Da decisão final referida nos números anteriores pode ser interposto recurso hierárquico, para o Presidente do ISEP, no prazo de 15 dias úteis após a respetiva notificação.

 

13.RESERVA DE SELEÇÃO

O ISEP reserva-se ao direito de recorrer aos candidatos não selecionados, por ordem de seriação, para a contratação de bolseiro no âmbito do mesmo projeto por via da desistência do candidato inicialmente selecionado.

Enhancing education: GILT participation in EAEEIE 2022

GILT research unit will participate in EAEEIE, an annual conference held every year by the European Association for Education in Electrical and Information Engineering. In 2022, the conference will be held in Coimbra, Portugal.

The aim of this conference is to bring together stakeholders interested in continuing education and research. By exchanging ideas, researchers and all professionals will be contribuiting to enhance european education.

This will be an important opportunity to communicate our work in the area of Learning Technology.

Learn more about the conference here.

Project D-PBL on the go

Our newest approved project, D-PBL (Advancing project-based learning into the Digital Era), grounds on three dimensions: give sense to the technical skills by providing a real context to the learning path, give effective business-useful digital competencies, and integrate students in real multi-national teams.  

The D-PBL project is scheduled for 24 months, aiming for four main results: an EAD Digital Competencies Survey; an EAD Training Toolkit/Course for Teachers; an architecture of digital D-PBL cells; and guidelines for digital problem-based teaching-learning.

More details will be available soon.

Project TechWhiz on the go

The TechWhiz (Sign Language Technical Dictionary) project aims to advance inclusive higher education by tearing down the barriers that deaf students face when coming across new concepts that have no corresponding sign language sign and require an explanation to promote a swift takeover of new knowledge in a specific study field. 

TechWhiz will deliver an assistive technology tool to generate sign language explanations of concepts from a given study field. The explanations will be provided in textual form – sign language gloss – either by sign language experts, whenever feasible, or automatically using online dictionaries that offer querying services like Priberam for Portuguese, for instance. The sign language gloss is then reproduced by a 3D avatar in a specific sign language.

Our research unit will keep you updated on this new project!

Project VRNurse4Kids on the go

The VRNURSE4KIDS, a KA203 – Strategic Partnerships for Higher Education project, aims to prepare nursing students for future healthcare by using virtual reality in paediatric settings. The consortium involves four European higher education institutions – P.Porto, ODISEE, Hochschule für Gesundheit, Presovska Univerzita V Presove, figuring three nursing departments and GILT -, and a specialised company in the use of Virtual Reality (VR) as digital sedation – Oncomfort.

The cooperation on the level of education, clinical practice and applied research will contribute to innovation in Nursing education and practice. This project will contribute to trigger Nursing students for new technology in health care and to educate them as pioneers for implementing digital innovations in clinical practice to optimize care for children and to reduce pain and anxiety during Nursing procedures.

Further details will be available soon!

GamiLearn’21: GILT Researcher as Invited Speaker

The 5th International Symposium on Gamification and Games for Learning (GamiLearn’21) is already in course. From October 27th to October 29th, this co-located event of International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’21) seek to address games for learning, bringing together stakeholders for exchanging experiences.

Our sub-director Carlos Vaz de Carvalho attended this conference, as an Invited Speaker. The aim was to reflect about motivation for learning, while trying to understand how it is feasible to learn by playing games and even use tools like game analytics to better improve the process of learning.

To know more about this symposium, please click here.